lördag 9 februari 2013

Om mig.


Igår åt vi färska räkor och såg Siri Hustvedt på Skavlan. Hon är en av mina favoritförfattare 
då hon skrivit en av dom vackraste böcker någonsin.  Sommaren utan män 
ligger ännu i högen av olästa böcker.

Och jag skulle ju berätta åtta saker om mig själv, tyckte fina Lycke. Så då kör vi väl nu 
när jag redan har börjat. Det behöver ju inte vara så märkvärdigt.

1. Att läsa och samla på mig ord, texter och fragment som berör mig är två saker som jag
tappat bort de senaste åren. Innan barnen kunde jag ta en restresa till 
Italien alldeles på egen hand och njuta av att bara ha mig själv och en massa bra böcker med mig.
Dagbok och skrivböcker förstås. Jag låg på stranden hela dagarna och läste 
och satt på balkongen om kvällarna och skrev. 

2. Italien är mitt favoritland. Jag älskar små spännande kullerstensgränder med rutiga 
dukar och pelargoner, att sitta med ett glas rosé på en uteservering
och prata med någon man tycker om. Äta frukost på stranden och lyssna till det 
passionerade språket.

3. När jag var liten brukade mamma spela Jane Birkin och Serge Gainsbourg i bilen. 
Je t ´taime moi non plus. Lite konstig tyckte jag nog då, men nu är det en av dom
 vackraste låtar jag vet. 

4. När jag behöver skingra tankarna så funkar det oftast att antingen duscha hett hett, 
eller att plocka fram allt som inspirerar mig för stunden och fotografera det.

5. Ett av mina favoritplagg är en spetstopp från H&M. Den funkar liksom till allt och får 
nästan alla kreationer att kännas lite lyxigare.

6. Röd är en färg som jag ogillar i inredningen. I barnrummet
kan det vara en fin detalj liksom hemma hos andra. Men inte hos oss. 
Nästan så jag vill städa undan böcker med röd rygg, men där går nog gränsen 
kan jag tycka.

7. Jag hatar bokföring (jo, jag har ett eget företag även om det just nu är vilande), 
tråkpost  och räkningar. Får nästan hjärtklappning när det kommer 
för mycket på en gång.

8. Min framtidsdröm är att bo i ett gammalt hus nära vattnet, helst havet. 
Jag jobbar med något kreativt och kan lägga upp tiden som jag vill.  Jag kan dricka 
morgonkaffet på trappan och dörren kan stå öppen för 
barnen att springa in och ut.

Krickelin, Drömma, Weronica, Elina och Mackapär. Jag skickar vidare utmärkelsen och 
utmaningen till er att berätta åtta saker om er själva. 
Bara om ni vill så klart. Det vore fint.

9 kommentarer:

  1. Åå. tack vad fint att läsa och veta lite mer om dig! Fick den där fridfulla vackra känslan igen, och jag känner igen mig i mycket av drömmarna, huset vid havet (även om vi aldrig flyttar från detta :) och Italiendrömmar och det du skrev och att resa iväg själ och skriva, läsa. finns en film jag tänkte på. något med Florens..flera kvinnor som åkte tillsammans till ett hus och lärde känna varann. vill se igen..
    Hoppas din lördag är fin

    kramar Lycke

    SvaraRadera
  2. Kul att få veta lite mer om dig! Trevlig helg! /Hanna

    SvaraRadera
  3. Åh, den där blusen, vad den verkligen är du! Om jag tänker mig dig i huvudet så är du nog iklädd den. Och du passar så bra i den! Fina.

    Saknar dig till tusen, och hoppas på att vi kan hinna höras till veckan. Men jag säger inget ;)

    Kram, kram, kram!

    SvaraRadera
  4. Mysflicka! Lät riktigt skönt det där med Italien!

    SvaraRadera
  5. Aha, där ser man.
    Och så vackert du skriver, jag blir tourettsig och tänker nog berätta bara knäppa saker fast jag egentligen vill välja fint.

    Tack, jag återkommer i ämnet.

    Ps, jag skrattade när du berättade om det röda, jag känner samma utom när det kommer till skor, smycken och kläder då.
    Blir stressad av Judiths Pippihus med rött tak och hennes röda piano ;)

    Kram

    SvaraRadera
  6. Det var en fin och intressant lista!
    Tack för inspirationen!

    SvaraRadera
  7. Så fint du skriver. Störtgillar den där första punkten. Det vill jag göra! Återkommer när jag klurat. Fin söndag!

    SvaraRadera
  8. Fint! Och tack för utmaningen, är bortrest just nu men tar tag i den när jag kommer hem :-) /Elina

    SvaraRadera